Mielipalvelut
Varaa aika
Varaa aika
Varaa aika
Näytä kaikki asiantuntijat

Saara Korhonen

Psykologi

Tampere
Etävastaanotto
suomi

Elämän varrella kohtaamme erilaisia haasteita, muutoksia ja kriisejä, joiden läpikäymisessä ulkopuolinen - toisinaan myös ammatillinen - apu ja tuki voi olla tarpeen.

Tällaisia tilanteita voivat olla esimerkiksi:

  • masentuneisuus –
    • Sinun voi olla esimerkiksi vaikea iloita asioista, joista olet aiemmin nauttinut
    • Olet ärtyneempi
    • Koet toivottomuutta, tulevaisuus voi näyttää ankealta tai uhkaavalta
    • Huomaat vetäytyväsi ihmissuhteista ja kokevasi enenevässä määrin ulkopuolisuutta
    • Väsyt ja kuormitut tavanomaista herkemmin
    • Keskittyminen on käynyt haastavammaksi ja huomaat ehkä unohtelevasi asioita enemmän
    • Saatat kokea myös kehollisia oireita kuten selittämättömiä särkyjä, vatsavaivoja, ruokahalun muutoksia tai unettomuutta/liikaunisuutta
  • ahdistuneisuus
    • Murehtiminen on vallannut alaa elämästäsi, ja ajatuksia on vaikea irrottaa huoli- ja pelkoajatuksista
    • Henkeä ahdistaa, sydän tykyttää, pala nousee kurkkuun, hikoiluttaa, ajatukset kiertävät kehää, uni ei tule
    • Välttelet ahdistusta herättäviä tai sitä voimistavia paikkoja/tilanteita/asioita/ihmisiä
  • pelot
    • Pelkosi voivat liittyä selkeään kohteeseen (esim. koirat, kissat, lentäminen jne.), sosiaalisiin tilanteisiin (muiden ihmisten kohtaaminen) tai vaikkapa julkisiin paikkoihin
    • Pelot rajoittavat jokapäiväistä elämääsi ja toimintaasi
  • pakonomaiset ajatukset ja toiminnot
    • Itsepintaisia mieleen tunkeutuvia ajatuksia liittyen esim. omaan tai läheisen sairastumiseen tai vahingoittumiseen
    • Pakonomainen tarve toistaa tiettyjä rituaaleja (esim. ylenmääräinen käsienpesu, pakonomainen tarkistelu, tiettyjen sanojen tai litanioiden toistelu)
  • traumaattiset tapahtumat
    • Olet kohdannut jotakin äkillistä, yllättävää ja järkyttävää, jonka käsittely ja kohtaaminen yksin tuntuu ylivoimaiselta. Tapahtuneesta voi olla kulunut jo aikaa, mutta siihen liittyvät tunteet ja reaktiot vaivaavat sinua yhä.
  • kriisit
    • Elämän varrella koemme monenlaisia muutoksia, siirtymävaiheita ja menetyksiä, jotka vaativat sopeutumista. Joskus sopeutumiseen kaipaa apua ja tukea.
  • haasteet ihmissuhteissa
    • Olemme suhteessa toisiin ihmisiin elämämme alusta asti. Ihmissuhteisiin liittyy elämän varrella myös monenlaisia haasteita ja kriisejäkin, joiden kanssa ei tarvitse jäädä yksin.
  • jaksamisen vaikeudet
    • Koet itsesi väsyneeksi levosta huolimatta
    • Keskittyminen on hankalaa ja unohtelet asioita herkemmin
    • Et jaksa saattaa asioita loppuun
    • Käyt ylikierroksilla, nukahtaminen on hankalaa tai heräilet jo aamuyöstä, eikä uni enää tule
    • Ajatuksesi ovat muuttuneet kyynisemmiksi
    • On vaikea kiinnostua, innostua ja iloita asioista

Yllä annan joitakin esimerkkejä erilaisista oireista, joita elämän ja mielenterveyden haasteisiin saattaa liittyä, mutta lista ei ole tyhjentävä. Olemme jokainen yksilöitä ja myös tapamme reagoida haasteisiin ja vastoinkäymisiin on yksilöllinen. Oireet kuitenkin kertovat sinusta ja tilanteestasi vain vähän. Siksi yksinomaan niihin keskittymisen sijaan, tahdon kohdata sinut kokonaisuutena - elämäntilanteesi, historiasi ja verkostosi huomioiden. Työskentelyotteeni lähtee hyväksyvästä ja kiireettömästä kohtaamisesta sekä elämäntilanteesi kokonaisvaltaisesta jäsentämisestä. Työskentelyn keskiössä ovat asiat, joihin kaipaat muutosta. Tuen sinua kohti toivomaasi muutosta auttamalla sinua mm.:

  • kohtaamaan haastavia tunteita ja kokemuksia
  • tunnistamaan toimimattomia ja haitallisia ajatus- ja toimintamalleja sekä löytämään niiden tilalle toimivampia ja joustavampia
  • asettamaan rajoja hyvinvointisi tueksi
  • löytämään voimavaroja sekä tunnistamaan niitä kuluttavia ja uhkaavia tekijöitä

Olen työskennellyt erilaisissa haastavissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden ja perheiden kanssa. Asiakkainani on ollut niin lapsia, nuoria kuin työikäisiäkin. Voit siis kääntyä puoleeni, olitpa missä elämänvaiheessa tahansa.

Työskentelyssäni pidän tärkeänä - yhdessä asiakkaan kanssa:

  • tutkia hänen suhteitaan toisiin ihmisiin
  • harjoitella joustavuutta ja myötätuntoisuutta itseä ja elämää kohtaan

Traumoihin liittyvässä työskentelyssä hyödynnän mm. kognitiivisen prosessoinnin terapiamenetelmää, joka sisältää sekä traumamuistolle altistusta että traumaan liittyvien ja siitä seuranneiden haitallisten uskomusten kanssa työskentelyä.

Huomioithan, että psykologin palvelut eivät ole KELA-korvattavia.

Varaa aika

envelopemap-markercalendar-fulllaptop-phonebubblecrossmenuarrow-left